Jak rozpocząć pracę z Pythonem w IDLE
Python

Jak rozpocząć programowanie w Pythonie w IDLE?


Z artykułu dowiesz się do czego służy środowisko IDLE języka Python, jak je zainstalować i uruchomić w nim skrypty oraz jak rozpocząć pracę z Pythonem w IDLE.

Przedstawimy konkretne wskazówki, które umożliwią Ci szybkie rozpoczęcie programowania w Pythonie przy użyciu środowiska IDLE.

Zrzuty ekranów w artykule zrobione są dla Pythona w wersji 3.11.

Czym się różni środowisko Pythona IDE od IDLE?

IDE (Integrated Development Environment) jest zintegrowanym środowiskiem programistycznym. Zawiera funkcjonalności, takie jak debugowanie kodu, zarządzanie projektami, system kontroli wersji, analizę kodu oraz integrację z różnymi narzędziami i wtyczkami.

IDLE to edytor tekstu z funkcjami ułatwiającymi kodowanie, takimi jak zintegrowany kompilator, automatyczne uzupełnianie kodu.  

Przykłady IDE dla języka Python:

IDE uruchamia kod za pomocą interpretera języka Python. Interpretacja polega na przetwarzaniu linia po linii kodu źródłowego i wykonywaniu operacji zdefiniowanych w tym kodzie.

Instalacja środowiska programistycznego – instalacja Python 3.x w systemie Windows?

Aby napisać i uruchomić Twój pierwszy program w Pythonie, w pierwszym kroku musisz zainstalować Pythona oraz środowisko programistyczne. 

Informacje na temat instalacji Pythona w środowisku Windows znajdziesz w naszym artykule Python instalacja

Z artykułu dowiesz się skąd pobrać najnowszą wersję Pythona oraz jak krok po kroku przeprowadzić instalację.

Obecnie najnowszą wersją programu jest 3.12.2.

Jak rozpocząć pracę z Pythonem w IDLE? Jak uruchomić plik z kodem programu w Pythonie?

Aby rozpocząć programowanie w Pythonie w IDLE, przejdź do menu Start i wpisz w polu wyszukiwania IDLE. Następnie na liście aplikacji kliknij lewym przyciskiem myszy edytor IDLE aby go otworzyć.

Python - uruchamianie edytora IDLE

Uruchomi się wówczas okno interaktywnej powłoki Pythona.

IDLE powłoka Shell

Python umożliwia pracę na dwa sposoby:

  • w interaktywnej powłoce Shell
  • w oknie programu edytora skryptów *.py. Jest to okno edycji tekstu, w którym możesz pisać całe programy. Programy uruchamiasz przyciskiem F5
  •  

Pierwsze kroki – jak uruchamiać komendy Pythona w Shell?

Shell to interaktywna konsola Pythona, która umożliwia rozpoczęcie pracy z Pythonem. Możemy w niej natychmiastowo wykonywać pojedyncze polecenia i eksperymentować z kodem w trybie interaktywnym. 

Shell w IDLE umożliwia programistom:

  • wykonanie pojedynczych instrukcji Pythona w czasie rzeczywistym
  • sprawdzanie wartości zmiennych, funkcji i wyrażeń
  • testowanie krótkich fragmentów kodu w celu zrozumienia ich działania
  • wykonywanie szybkich obliczeń matematycznych.

Dzięki temu programista może sprawdzać działanie różnych konstrukcji kodu bez konieczności tworzenia pełnych programów. 

Widoczny po uruchomieniu trybu interaktywnego Pythona znak zachęty >>> oznacza gotowość interpretera do wykonywania poleceń. Aby sprawdzić, czy interakcja działa, możesz wpisać np. komendę 2+2 i nacisnąć na klawiaturze przycisk Enter.

W przykładzie poniżej mamy trzy polecenia:

  • polecenie 2+2
  • polecenie z funkcją print, która wyświetla wynik sumowania liczb 2+2
  • polecenie z funkcją input, w której prosimy użytkownika o podanie imienia

IDLE Shell pisanie programu

Jak zapisywać, edytować i uruchamiać programy Pythona w pliku .py?

Aby przejść do edycji nowego programu, w pliku *.py w oknie Shell, należy wybrać opcję File, a następnie New File.

IDLE tworzenie pliku programu krok 1

Otworzy się wówczas nowe okno, przeznaczone do edycji programu.

IDLE tworzenie pliku programu krok 2

Aby zapisać program w folderze:

  • wybieramy polecenie „Save As…”
  • podajemy nazwę, pod którą chcemy plik zapisać
  • wskazujemy lokalizację, w której plik ma zostać zapisany
  • klikamy przycisk Save

IDLE zapisywanie pliku programu

Po zapisaniu otrzymujemy plik programu. Aby edytować program w IDLE, kliknij prawym przyciskiem myszy na plik i wybierz opcję Edit with IDLE

Otwieranie pliku programu w IDLE

Po otwarciu pliku programu możesz wpisać do niego poniższy kod, w którym prosimy użytkownika o podanie imienia i wyświetlamy powitanie, jeśli imię zostanie podane.

Po wpisaniu kodu lub napisaniu innego, własnego programu, zapisz plik klikając na klawiaturze skrót klawiaturowy Ctrl+S.

IDLE przykładowy program Python

Aby uruchomić program kliknij na pliku dwuklikiem lewego przycisku myszy. Uruchomi się wówczas okno, w którym należy wpisać imię. Po wpisaniu imienia kliknij przycisk Enter na klawiaturze. 

Program się wykona i wyświetlony zostanie napis „Witaj Ala”.

Od razu po wykonaniu programu okno się zamyka i trudno zauważyć wyświetlony napis.

IDLE uruchamianie programu

Jak uruchomić program .py w powłoce Shell?

Program z pliku .py możesz uruchomić w powłoce Shell klikając opcję Run Module lub skrót klawiaturowy F5.

IDLE uruchamianie programu w Shell

Jak uruchomić skrypt Pythona z wiersza poleceń w systemie Windows?

Aby uruchomić napisany kod w Pythonie używając wiersza poleceń w systemie Windows:

  • w menu Start wpisz cmd i otwórz wiersz poleceń
  • używając polecenia cd podaj ścieżkę do katalogu, w którym znajduje się program Pythona i kliknij przycisk Enter
  • wpisz polecenie py, podaj nazwę pliku z programem, który chcesz uruchomić i kliknij przycisk Enter

Uruchamianie programu Pythona z wiersza poleceń

Jeśli wszystko zostało wykonane poprawnie, program zostanie uruchomiony, a wyniki działania programu zostaną wyświetlone w terminalu. 

Zmienne, funkcje, pierwszy skrypt – od czego zacząć naukę Pythona?

Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z programowaniem, Python będzie dobrym językiem na start. Jest to język programowania stworzony do ogólnych zastosowań i jest w miarę prosty do opanowania dzięki czytelnej i przejrzystej składni. 

Jednocześnie Python jest bardzo popularny. Dzięki dużej ilości bibliotek możemy w nim np. pisać skrypty do automatyzacji zadań, tworzyć witryny internetowe po stronie backend oraz analizować dane i budować modele uczenia maszynowego.

Naukę programowania w Pythonie możesz zacząć od zainstalowania środowiska i ułożeniu planu nauki. W pierwszym etapie warto poznać podstawowe koncepcje programistyczne. Zapoznaj się więc ze zmiennymi, typami danych, instrukcjami warunkowymi i pętlami.

W kolejnym etapie dowiedz się jak tworzyć funkcje, korzystać z modułów i przetwarzać np. pliki.

Popularne biblioteki języka Python – kolejne etapy nauki programowania

W dalszych etapach nauki możesz poznawać biblioteki i moduły służące do realizacji konkretnych zadań. Przykładowo, aby pobrać dane z Internetu, potrzebujesz poznać bibliotekę urllib. 

Do najbardziej popularnych bibliotek zewnętrznych należą: 

  • Pandas, NumPy, Matplotlib – wykorzystywane w obszarze analizy danych
  • Scikit-learn, TensorFlow, PyTorch – używane w obszarze uczenia maszynowego i sieci neuronowych
  • Django i Flask – używane do tworzenia stron internetowych
  • Pygame – biblioteka wykorzystywana do tworzenia gier

Są to tylko przykładowe biblioteki. W zależności od konkretnego zastosowania, istnieje wiele innych bibliotek zewnętrznych, które mogą być używane w różnych dziedzinach, takich jak przetwarzanie obrazów, analiza danych geograficznych, przetwarzanie danych ze stron www.

Układając plan szkolenia możesz skorzystać z planu, który proponujemy na naszym kursie z programowania w Pythonie od podstaw.

Jak zainstalować biblioteki zewnętrzne z wiersza poleceń?

W Pythonie terminy „moduł” i „biblioteka” są często używane zamiennie, ale terminy te mają nieco inne znaczenie. 

Moduł to pojedynczy plik zawierający kod Pythona, który może zawierać definicje funkcji, klas, zmiennych, czy też inne elementy kodu. Moduł może być importowany do innych programów lub modułów za pomocą instrukcji import, co umożliwia ponowne użycie kodu zawartego w pliku modułu. 

Biblioteka to zbiór modułów lub pakietów, które są zaprojektowane do rozwiązywania określonych problemów lub zadań.

Aby zaimportować bibliotekę najpierw musimy ją zainstalować. Nie ma możliwości zainstalowania biblioteki przy użyciu powłoki interaktywnej IDLE. Instalację możemy zrobić w wierszu poleceń. 

W menu Start wpisujemy cmd i uruchamiamy wiersz poleceń. W wierszu poleceń wpisujemy py -m pip install pandas

instalowanie biblioteki Pandas z wiersza poleceń

Jak zaimportować biblioteki zewnętrzne w IDLE?

Po zainstalowaniu biblioteki Pandas możemy ją zaimportować. 

Poniżej w przykładzie tworzymy plik programu Pythona o nazwie analiza.py. W pliku:

  • poleceniem import pandas as pd importujemy bibliotekę Pandas
  • tworzymy ramkę z danymi
  • wyświetlamy dane z ramki
  • wyświetlamy statystyki dotyczące danych w ramce
  • wybieramy z ramki danych tylko te osoby, które mają więcej niż 30 lat.

Przykład programu Pandas

Po kliknięciu przycisku F5 w pliku analiza.py, program zostanie uruchomiony i wynik jego działania wyświetlony zostanie w powłoce Shell.

Przykład programu Pandas wynik

Jaki edytor wybrać na początek – IDLE, Spyder, PyCharm Community czy Visual Studio Code?

Korzystanie z IDLE jest prostsze niż praca z innymi edytorami. Z drugiej jednak strony, w pracy raczej będziesz używał lub używała bardziej zaawansowanego edytora. Dlatego może być warto już od początku nauki pracować w Visual Studio Code, PyCharm lub Spyder. 

Jeśli planujesz zajmować się analizą danych, wybierz edytor Spyder, gdyż jest on dedykowany do pracy z Pythonem w analizie. Z kolei, jeśli myślisz o pisaniu kodu różnych językach i nie planujesz ograniczać się wyłącznie do Pythona, naucz się Visual Studio Code.

Ostateczny wybór zależy od Twoich preferencji co do interfejsu użytkownika, funkcji, które są dla Ciebie istotne oraz od tego, nad jakimi projektami planujesz pracować. Przeważnie programiści testują każde z tych narzędzi, aby zdecydować, które najlepiej odpowiada ich oczekiwaniom.

Rafał Lelusz

Programista Python, C#
Udostępnij wpis: udostępnij Facebook udostępnij Linkedin udostępnij e-mail
Podobne artykuły z kategorii: Python

Może Cię zainteresować